Creativitat i tecnologia, claus en l’evolució del màrqueting i la comunicació

Barcelona, 30 de juny de 2022. Avui hem celebrat la darrera sessió d’El Mirador Indiscret abans de les vacances d’estiu. Sota el títol “De Gutenberg al Metavers” hem volgut fer una reflexió sobre el sector del màrqueting i la comunicació, veure d’on venim, on estem i cap a on anem.

Per fer-ho, hem comptat amb Agustín Elbaile, president de l’Academia de la Publicidad; Carlota Suriol, Global Marketing Planning and Coordination Manager de Vueling Airlines i Jimena Tormo, creative (XR Content and Metaverse) a Visyon, en una sessió moderada per Sonia Doménech, sòcia-directora Comunicació Corporativa a Roman.

Sonia Doménech ha iniciat l’acte donant la benvinguda i fent una introducció en què ha fet un repàs de com ha evolucionat la forma de comunicar-nos i relacionar-nos. Un inici dominat per les campanyes de publicitat en els mass media. Amb un present marcat per les xarxes socials, on, afirma, el millor és potenciar els posts que de forma orgànica tenen bons resultats, ja que aquests són els que connecten amb la plataforma i on ens hem de centrar per crear continguts atractius per a l’audiència. I amb un futur que ja deixa veure canvis en les plataformes com poder fer pagaments amb criptomonedes o la prova de noves tipologies d’anuncis.

A continuació ha pres la paraula Agustín Elbaile. En la seva intervenció ha parlat sobre la publicitat que es feia als anys 60-90, que es movia entre la gràfica i la televisió. És a partir del 2000, amb l’arribada de la tecnologia, quan es comencen a veure canvis i on les agències clàssiques comencen a innovar, incorporant a l’equip creatiu una persona de tecnologia. És el moment en què ell s’adona que, quan el factor humà de la creativitat fa un match amb la tecnologia, el resultat és esplèndid i és l’única manera de funcionar.

Carlota Suriol ha parlat des de la seva experiència a Vueling amb la pandèmia com a marc de fons. Amb el tancament de fronteres i el confinament la gent va deixar de viatjar. Van haver de canviar la forma de treballar, digitalitzar-se i adaptar-se. També la seva comunicació, que el 2021, en un moment d’incertesa, es planteja de forma molt diferent de tot el que havien fet anteriorment. Una campanya amb un to i uns missatges diferents dels que estaven acostumats, però que va tenir molt bons resultats i de la que se senten molt orgullosos perquè tots van remar en la mateixa direcció.

Finalment, Jimena Tormo ens ha parlat del futur i del paper que el Metavers hi jugarà. Ha començat compartint la definició que John Riccitiello, CEO Unity Technologies, fa del Metavers com “la següent generació d’Internet que sempre és en temps real, en la seva majoria en 3D, en la seva majoria interactiva, en la seva majoria social i en la seva majoria persistent”. Per a Jimena, estem intentant definir un fenomen que encarà està en construcció. Arribar on estem ara ha estat possible gràcies a diferents factors, entre els quals hi ha els grans avenços tecnològics que es produeixen en paral·lel i que contribueixen a la convergència entre el món físic i el virtual. També gràcies a les comunitats virtuals, heretades del web 2.0 i liderades per les generacions més joves (GenZ + Alpha i Millennials). Per acabar ha mostrat com els esdeveniments virtuals i les plataformes custom s’han convertit en l’estratègia de marca per excel·lència del “protovers”.